Hardlopen in de regen

Het is belangrijk om je hardloopoutfit aan te passen aan de verschillende weertypes. In Nederland regent het regelmatig en het beschikken over hardloop regenkleding is dan noodzakelijk om een rondje te hardlopen.
Lees verder.

Hardlopen op de loopband

Buiten of binnen hardlopen, daar dit nog best een verschil in. De manier hoe je op de loopband traint heeft invloed op je conditie en motivatie. Hardlopen op de loopband heeft veel mogelijkheden.
Lees verder.

Hartritmevariabiliteit

HRV is de afkorting van hartritmevariabiliteit en is een indicatie van je stressniveau en herstelvermogen. De heart rate variability (HRV) is de variatie in tijd tussen 2 opeenvolgende hartslagen.
Lees verder.

BMI berekenen

Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Bereken snel je BMI. De BMI geeft aan of je gewicht gezond is in relatie tot je lengte.
Lees verder.

Warming-up hardlopen

Als je wilt gaan hardlopen, hoort daar ook een warming up en een cooling down bij. Je spieren worden warm en je hartslag gaat alvast omhoog. Koude spieren zijn alleen veel vatbaarder voor blessures.
Lees verder.

Sportrepen voor hardlopen

Sportrepen zijn tegenwoordig essentieel voor hardlopers. De repen geven je meer energie, waardoor je tot aan het einde van je hardloopsessie goed kunt volhouden.
Lees verder.

Hardloopschema

Als je snel en gemakkelijk met hardlopen wilt beginnen, kies dan één van deze kant-en-klare hardloopschema’s (5 km, 10 km, halve marathon, marathon) – of probeer ze allemaal uit. Je krijgt dan een hardloopprogramma dat je meteen kunt gaan toepassen.
Lees verder.

Schijf van vijf

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.
Lees verder.

Omslagpunt berekenen

Het omslagpunt bij het hardlopen bepalen kan je helpen bij je training. Het omslagpunt (of anaerobe drempel) is de hartslag waarbij je lichaam meer melkzuur aanmaakt dan dat je lichaam als brandstof gebruikt. Je voelt dat door zware bovenbenen.
Lees verder.

Maximale hartslag

De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen. De hoogte van je maximale hartslag zegt niets over je conditie.
Lees verder.