Hardlooptraining

Runcoach: goed voorbereid op pad

Vind jouw loopstijl

Hardlooptraining

Of je nu beginner bent of een ervaren hardloper, iedereen kan een persoonlijke coach gebruiken. Vind hier meer informatie over training voor hardlopen. 

"Intervaltraining zorgt voor een betere conditie, maar is ook geschikt wanneer je wilt afvallen. Ben je aan het trainen voor een wedstrijd? Met intervaltraining zorg je ook dat je sneller gaat lopen"

Beginnen met hardlopen

Wil je graag beginnen met hardlopen? Dan is het van groot belang dat je dit goed aanpakt. Welke schema’s kun je volgen, wat voor soort schoenen heb je nodig en kun je beter binnen of buiten lopen?

Beginnen met hardlopen - Loop je eigen afstand
Sportfit

Beginnen met hardlopen

Wil je graag beginnen met hardlopen? Dan is het van groot belang dat je dit goed aanpakt. Welke schema’s kun je volgen, wat voor soort schoenen heb je nodig en kun je beter binnen of buiten lopen?

Lees meer »
Beginnen met trailrunning - Vind jouw avontuur
Sportfit

Beginnen met trailrunning

Trailrunning is hardlopen in de natuur op onverharde paden. Kies een mooie wandelroute, trek je trailrunning schoenen aan en off you go! Beginnen met trailrunning helpt Upvit helpt je graag stap voor stap op weg.

Lees meer »

Hardloopdoelen

Het is al vaak bewezen dat een doel helpt om vol te houden, dat geldt ook voor hardlopen. Het houdt je scherp en gemotiveerd. Bijvoorbeeld 5 kilometer onafgebroken hardlopen of meedoen aan hardloopevenement.

Sneller hardlopen: daag jezelf uit!
Sportfit

Sneller hardlopen

Daag jezelf uit. Hardloop je regelmatig hard, maar krijg je het tempo niet omhoog? Of wil je eindelijk eens wat sneller worden op jouw favoriete afstand? Lees de tips over sneller hardlopen.

Lees meer »
Afvallen met sporten - Calorieën verbranden
Sportfit

Afvallen met sporten

Sporten zorgt dat je meer energie verbruikt. Ga je ook nog anders eten, dan zal de combinatie zorgen dat je sneller gewicht verliest. En het is belangrijk om fit en gezond te blijven.

Lees meer »
Halve marathon - Ultieme uitdaging
Sportfit

Halve marathon

Is de halve marathon jouw volgende doel? Vind hier tips en adviezen die je helpen om je goed voor te bereiden op de 21 kilometer. Hoe blijven de lange duurlopen leuk en hoe zorg je ervoor dat je geen blessure oploopt.

Lees meer »

Hardloopblessures

Jezelf uitdagen steeds verder en sneller te lopen, brengt risico’s met zich mee. Meer dan de helft van alle lopers heeft weleens last van pijnklachten of blessures. De meeste getrainde lopers ontkomen niet aan blessurevrij hardlopen.

Sportfit

Enkelblessures

Enkelblessures ontstaan vaak tijdens het hardlopen. De meeste voorkomende enkelblessures zijn enkelverstuikingen, verzwikking of verdraaiing.

Lees meer »
Top 10 hardloopblessures - Luister naar je lichaam
Sportfit

Top 10 hardloopblessures

Meer dan de helft van alle lopers heeft weleens last van pijnklachten of een blessure. Bij iedere blessure is het van belang om de oorzaak te achterhalen, zodat je er met een juist behandelplan sterker uitkomt!

Lees meer »
Voor beginnen met hardlopen is het belangrijk om je doel te bepalen.

Doelgericht trainen

Zie direct welke trainers er bij jou in de buurt beschikbaar zijn om jou te helpen met jouw sportieve doelstelling. Aan de hand van een persoonlijk voor jou opgesteld trainingsschema ga je zelf aan de slag. 

Veel gestelde vragen

Over hardlooptraining

Met een warming-up maak je je lichaam klaar voor de inspanning die gaat komen. Je hartslag loopt langzaam op en je hart pompt harder. Hierdoor stroomt het bloed sneller door je bloedvaten en gaat zuurstof naar je spieren. Goed doorbloede spieren, met meer zuurstof, functioneren beter en zijn minder kwetsbaar voor blessures.

Je vetverbranding is het hoogst in hartslagzone 2. Dit is dus de hartslagzone waarin je traint als je wil afvallen. In tegenstelling tot wat velen denken, ligt het tempo voor vetverbranding niet hoog. Een addertje onder het gras is dat je wel minimaal 20-30 minuten moet trainen. In zone 2 train je binnen de 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.

Gebruik een hardloopschema of dat nu een schema van een sportschool, hardloopwinkel of een app is; begin rustig. De meeste blessures ontstaan bij beginnende renners die te fanatiek aan de slag gaan. Rustig beginnen zorgt niet alleen voor het verminderen van het risico op blessures, maar ook dat je het lopen langer zult volhouden.

Natuurlijk is uithoudingsvermogen het belangrijkste onderdeel voor een hardloper. Toch moet ook het belang van krachttraining niet worden onderschat. Van krachttraining word je namelijk een betere hardloper. Niet alleen core stability training is belangrijk ter preventie van blessures. Ook krachttraining met gewichten kan een positief effect hebben op jouw hardloopprestaties. Hierbij kun je denken aan squats, lunges en andere beenversterkende oefeningen.

Het grote voordeel van hardloopschema’s is dat je gericht en efficiënt bezig bent met het boeken van progressie. Door te variëren in trainingen en voldoende rust in te bouwen, zorg je dat je lichaam zich snel aanpast en beter wordt. Train je zonder schema dan kan je nog steeds vooruitgaan, maar dit kan naarmate je langer loopt veel minder zijn, omdat de prikkels niet goed zijn of op het verkeerde moment toe worden gediend.

Bij hardloopschoenen kopen kun je dit opdelen in 2 categorieën opdelen: neutrale- en antipronatie schoenen. Het belangrijk als je gaat hardlopen dat je dit doet op schoenen uit de juiste categorie. Dat je de categorie kiest die bij jouw voet past..

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over Runcoach stel ze hieronder.

Hardlooptraining delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Hardlooptips

BMI berekenen - Gezond gewicht
Sportfit

BMI berekenen

Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Bereken snel je BMI. De BMI geeft aan of je gewicht gezond is in relatie tot je lengte.

Lees meer »
Schijf van vijf > Tips om gezond te eten!
Sportfit

Schijf van vijf

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.

Lees meer »
Hardlopen op de loopband: doelgericht trainen
Sportfit

Hardlopen op de loopband

Buiten of binnen hardlopen, daar dit nog best een verschil in. De manier hoe je op de loopband traint heeft invloed op je conditie en motivatie. Hardlopen op de loopband heeft veel mogelijkheden.

Lees meer »