Hardlooptraining

Runcoach: goed voorbereid op pad

Vind jouw loopstijl

Hardlooptraining

Of je nu beginner bent of een ervaren hardloper, iedereen kan een persoonlijke coach gebruiken. Vind hier meer informatie over training voor hardlopen. 

"Intervaltraining zorgt voor een betere conditie, maar is ook geschikt wanneer je wilt afvallen. Ben je aan het trainen voor een wedstrijd? Met intervaltraining zorg je ook dat je sneller gaat lopen".

Beginnen met hardlopen

Wil je graag beginnen met hardlopen? Dan is het van groot belang dat je dit goed aanpakt. Welke schema’s kun je volgen, wat voor soort schoenen heb je nodig en kun je beter binnen of buiten lopen?

Beginnen met hardlopen - Loop je eigen afstand
Sportfit

Beginnen met hardlopen

Wil je graag beginnen met hardlopen? Dan is het van groot belang dat je dit goed aanpakt. Welke schema’s kun je volgen, wat voor soort schoenen heb je nodig en kun je beter binnen of buiten lopen?

Lees meer »
Beginnen met trailrunning | Avontuur opzoeken
Sportfit

Beginnen met trailrunning

Trailrunning is hardlopen in de natuur op onverharde paden. Kies een mooie wandelroute, trek je trailrunning schoenen aan en off you go! Beginnen met trailrunning helpt Upvit helpt je graag stap voor stap op weg.

Lees meer »

Hardloopbegeleiding

Als je net pas begint met hardlopen, na een lange blessure weer wilt gaan hardlopen, trainen voor een evenement of als je graag efficiënter en makkelijker wil leren hardlopen, dan is hardloopbegeleiding wat voor jou!

Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten.
Jan-Lammert

2.0 Vitaal

Doe een inspanningstest bij 2.0 Vitaal in Bussum om inzicht te krijgen in jouw conditie. Sport in de juiste hartslagen. Met hartslagtraining weet je precies wat je moet weten. Je optimaliseert je inspanningen.

Lees meer »
Hardloopschema's - Effectiever trainen
Sportfit

Hardloopschema’s

Als je snel en gemakkelijk met hardlopen wilt beginnen, kies dan één van deze kant-en-klare hardloopschema’s (5 km, 10 km, halve marathon, marathon) – of probeer ze allemaal uit. Je krijgt dan een hardloopprogramma dat je meteen kunt gaan toepassen.

Lees meer »
Hardloop apps > Motivatie binnen handbereik
Sportfit

Hardloop apps

Motivatie binnen handbereik. Tegenwoordig zijn er steeds meer hardlopers die met behulp van een app gaan hardlopen. Via deze hardloop apps kun je eenvoudig je resultaten bijhouden. Maakt het lopen leuker en uitdagender.

Lees meer »

Hardloopdoelen

Het is al vaak bewezen dat een doel helpt om vol te houden, dat geldt ook voor hardlopen. Het houdt je scherp en gemotiveerd. Bijvoorbeeld 5 kilometer onafgebroken hardlopen of meedoen aan hardloopevenement.

Afvallen met sporten - Calorieën verbranden
Sportfit

Afvallen met sporten

Sporten zorgt dat je meer energie verbruikt. Ga je ook nog anders eten, dan zal de combinatie zorgen dat je sneller gewicht verliest. En het is belangrijk om fit en gezond te blijven.

Lees meer »
Sneller hardlopen: daag jezelf uit!
Sportfit

Sneller hardlopen

Daag jezelf uit. Hardloop je regelmatig hard, maar krijg je het tempo niet omhoog? Of wil je eindelijk eens wat sneller worden op jouw favoriete afstand? Lees de tips over sneller hardlopen.

Lees meer »
Trainen voor 10 km hardlopen vraagt een mix van snelheid en uithoudingsvermogen.
Sportfit

10 km hardlopen

De 10 km is een van de populairste afstanden ter wereld. Trainen voor 10 km hardlopen vraagt een mix van snelheid en uithoudingsvermogen. Dat betekent dat je lange afstanden loopt die je uitdagen.

Lees meer »
Voor beginnen met hardlopen is het belangrijk om je doel te bepalen.

Doelgericht trainen

Zie direct welke trainers er bij jou in de buurt beschikbaar zijn om jou te helpen met jouw sportieve doelstelling. Aan de hand van een persoonlijk voor jou opgesteld trainingsschema ga je zelf aan de slag. 

Veel gestelde vragen

Over hardlooptraining

Met een warming-up maak je je lichaam klaar voor de inspanning die gaat komen. Je hartslag loopt langzaam op en je hart pompt harder. Hierdoor stroomt het bloed sneller door je bloedvaten en gaat zuurstof naar je spieren. Goed doorbloede spieren, met meer zuurstof, functioneren beter en zijn minder kwetsbaar voor blessures.

Je vetverbranding is het hoogst in hartslagzone 2. Dit is dus de hartslagzone waarin je traint als je wil afvallen. In tegenstelling tot wat velen denken, ligt het tempo voor vetverbranding niet hoog. Een addertje onder het gras is dat je wel minimaal 20-30 minuten moet trainen. In zone 2 train je binnen de 60 tot 70 procent van je maximale hartslag.

Gebruik een hardloopschema of dat nu een schema van een sportschool, hardloopwinkel of een app is; begin rustig. De meeste blessures ontstaan bij beginnende renners die te fanatiek aan de slag gaan. Rustig beginnen zorgt niet alleen voor het verminderen van het risico op blessures, maar ook dat je het lopen langer zult volhouden.

Natuurlijk is uithoudingsvermogen het belangrijkste onderdeel voor een hardloper. Toch moet ook het belang van krachttraining niet worden onderschat. Van krachttraining word je namelijk een betere hardloper. Niet alleen core stability training is belangrijk ter preventie van blessures. Ook krachttraining met gewichten kan een positief effect hebben op jouw hardloopprestaties. Hierbij kun je denken aan squats, lunges en andere beenversterkende oefeningen.

Het grote voordeel van hardloopschema’s is dat je gericht en efficiënt bezig bent met het boeken van progressie. Door te variëren in trainingen en voldoende rust in te bouwen, zorg je dat je lichaam zich snel aanpast en beter wordt. Train je zonder schema dan kan je nog steeds vooruitgaan, maar dit kan naarmate je langer loopt veel minder zijn, omdat de prikkels niet goed zijn of op het verkeerde moment toe worden gediend.

Bij hardloopschoenen kopen kun je dit opdelen in 2 categorieën opdelen: neutrale- en antipronatie schoenen. Het belangrijk als je gaat hardlopen dat je dit doet op schoenen uit de juiste categorie. Dat je de categorie kiest die bij jouw voet past..

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over Runcoach stel ze hieronder.

Hardlooptraining delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Hardlooptips

Hardlopen in het donker - Veilig en zichtbaar
Sportfit

Hardlopen in het donker

Reflecterende strepen op kleding of schoenen, zorgen er voor dat je beter te zien bent met hardlopen in het donker. Voor hardlopers die voor hun werk of school, of erna het liefst hardlopen is het veiliger om hierop voor te bereiden.

Lees meer »
Warming up hardlopen - Haal meer uit je training
Sportfit

Warming up hardlopen

Als je wilt gaan hardlopen, hoort daar ook een warming up en een cooling down bij. Je spieren worden warm en je hartslag gaat alvast omhoog. Koude spieren zijn alleen veel vatbaarder voor blessures.

Lees meer »
Onderhoud hardloopschoenen - Clean or lose it.
Sportfit

Onderhoud hardloopschoenen

Hardloopschoenen hebben heel wat te verduren, ze kunnen vuil worden door het lopen op verschillende ondergronden en nat worden door het hardlopen in de regen of het lopen van een obstakel run.

Lees meer »