Inspanningstest

Train gericht en efficiënt

Inspanningstest

De inspanningstest of conditietest geeft informatie over uithoudingsvermogen en trainingszones. Essentieel bij verantwoord, gericht en efficiënt trainen.

"Een inspanningstest is een perfect middel om jouw conditie in kaart te brengen en vormt een goede basis om een gericht en persoonlijk schema op te stellen"

Wat is een inspanningstest

Met een inspanningstest kun je o.a. je hartslagzones en omslagpunt bepalen. Het is daarom zeer belangrijk wanneer je efficiënter en meer verantwoord wilt gaan trainen. Daarnaast zie je wat je conditie is op dit moment.

De meting geeft je veel inzicht hoe je het beste kunt trainen en hoe je het beste je doelen kunt bereiken. Je ontvangt een rapportage met je gezondheidsprofiel en alle gemeten trainingszones. Wanneer je een sporthorloge of fietscomputer gebruikt is het mogelijk om op basis van hartslag of vermogen te trainen. Je zult merken dat je hiermee flinke stappen kunt maken, mits goed uitgevoerd.

Voor wie?

De duursporten lopen en fietsen lenen zich uitstekend voor de trainingen. Je uithoudingsvermogen wordt stap voor stap aantoonbaar verbeterd. Je bent actief aan het werk om je hersteltijd na een gedane taak te verkorten.

Fietsen
Wielrenner of mountainbiker, beginner of semi-prof, getraind of ongetraind, en wil je weten hoe je het maximale uit het fietsen kunt halen? Wil je jezelf op een verantwoorde en gerichte manier trainen? Wil je je voorbereiden op een wielerronde of een fietstocht zoals: Alpe d’HuZes of Mont Ventoux? 

Hardlopen
Wil jij verantwoord een marathon uitlopen? Of een ander hardloopevenement? Of gewoon slim hardlopen in het juiste tempo? Start dan met een inspanningstest en laat een hardloopschema maken!

Waarom een inspanningstest doen?

Als sporter wil je graag een realistisch doel hebben om naartoe te kunnen werken. Op jouw eigen unieke hartslagzone trainen heeft als voordeel dat er effectief en specifiek wordt getraind. Daarnaast kan er heel goed gemonitord worden welke vooruitgang er wordt geboekt.

  • Verantwoord, gericht en efficiënt trainen
  • Goed volbrengen van evenementen
  • Optimaal presteren tijdens wedstrijden
  • Inzicht krijgen in trainingswaarden
  • Trainen op hartslag
  • Bepalen van omslagpunt en hartslagzones
  • Fitter worden
  • Afvallen

Sporthorloges

Ken je niveau met sporten en personaliseer je hartslag-, snelheids- en vermogenszones zodat je altijd het meeste uit je training kunt halen. Je kunt met de test ook je maximale hartslag achterhalen.

Polar hardlooptest

Als je je persoonlijke hartslag-, snelheids- en vermogenszones vastlegt, wordt je training zinvoller dan ooit. Je kunt je hardlopen en je training nu altijd voor 100% baseren op je huidige sportniveau, zonder extra apparatuur of kosten.

248 aanbiedingen tot 43% korting

Veelgestelde vragen

Over inspanningstest?

Een inspanningstest is een test waarbij de fysieke capaciteiten van een individu worden gemeten tijdens een gestandaardiseerde fysieke activiteit, zoals fietsen of hardlopen. De test wordt vaak gebruikt om de maximale zuurstofopname (VO2max) en de aerobe drempel te bepalen.

Het doel van een inspanningstest is om een nauwkeurig beeld te krijgen van de fysieke capaciteiten van een individu. Het kan worden gebruikt om de conditie van een atleet te beoordelen, om de trainingsintensiteit te optimaliseren, om gezondheidsrisico’s te identificeren en om de voortgang van een trainingsprogramma te volgen.

Er zijn verschillende soorten inspanningstesten, zoals maximale inspanningstesten (waarbij een persoon tot uitputting wordt getest), submaximale inspanningstesten (waarbij de inspanning wordt gestopt voordat de persoon volledig uitgeput is) en lactaatdrempeltesten (waarbij de inspanning wordt gestopt bij het punt waarop het lactaatgehalte in het bloed een bepaalde drempelwaarde bereikt).

Een inspanningstest kan worden uitgevoerd op een loopband, een fietsergometer of een andere vorm van inspanningsapparatuur. Tijdens de test wordt de persoon aangesloten op een ademhalings- en/of hartslagmonitor om de ademhaling, het hartslagritme en het zuurstofgebruik te meten. De test kan variëren in duur en intensiteit, afhankelijk van het doel van de test en het niveau van de persoon.

Over het algemeen is een inspanningstest veilig, maar er zijn risico’s verbonden aan elke vorm van fysieke activiteit. Daarom moet een inspanningstest worden uitgevoerd onder begeleiding van een ervaren professional en bij voorkeur in een medische omgeving. Personen met een hoog risico op hart- en vaatziekten of andere medische aandoeningen moeten voorafgaand aan de test een medische keuring ondergaan.

Een inspanningstest kan waardevolle informatie opleveren over de fysieke conditie van een persoon, zoals de VO2max en de aerobe drempel. Deze informatie kan worden gebruikt om een trainingsprogramma op maat te maken, de trainingsintensiteit te optimaliseren en de voortgang van een trainingsprogramma te volgen. Een inspanningstest kan ook worden gebruikt om de gezondheid van een persoon te beoordelen en eventuele gezondheidsrisico’s op te sporen.

Sportcoach JL

Sportcoach JL

Heb je nog vragen over inspanningstest stel ze hieronder.

Vind jouw inspanningstest

Train gericht en efficiënt

2.0 Vitaal

Naarden

2.0 Vitaal werkt met de Energy Control Methode, die omvat een rustmeting, een inspanningstest en een trainingsadvies inclusief ademtherapie om het lichaam weer zo goed mogelijk in balans te krijgen.

Inspanningstest delen:

Meer training

Trainen op hartslag geeft aan hoe intensief een sportactiviteit is.
Sportfit

Trainen op hartslag

Trainen op hartslag geeft aan hoe intensief een sportactiviteit is en hoe hard je lichaam moet werken om het vol te houden. Gericht trainen doe je op hartslag, in de juiste zones en voor de juiste duur.

Lees meer »
De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen.
Sportfit

Maximale hartslag

De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen. De hoogte van je maximale hartslag zegt niets over je conditie.

Lees meer »
Hartritmevariabiliteit - Slimmer herstellen
Sportfit

Hartritmevariabiliteit (HRV)

HRV is de afkorting van hartritmevariabiliteit en is een indicatie van je stressniveau en herstelvermogen. De heart rate variability (HRV) is de variatie in tijd tussen 2 opeenvolgende hartslagen.

Lees meer »