Inspanningstest

Train gericht en efficiënt

Inspanningstest

De inspanningstest of conditietest geeft informatie over uithoudingsvermogen en trainingszones. Essentieel bij verantwoord, gericht en efficiënt trainen.

"Een inspanningstest is een perfect middel om jouw conditie in kaart te brengen en vormt een goede basis om een gericht en persoonlijk schema op te stellen"

Wat is een inspanningstest

Dit is een uitgebreide fiets- of looptest om inzichtelijk te krijgen wat jouw VO2max, hartslagzones en omslagpunt zijn. Er zijn verschillende manieren om een inspanningstest te doen. Wij werken met de Energy Control Methode, die omvat een rustmeting, een inspanningstest en een trainingsadvies inclusief ademtherapie om het lichaam weer zo goed mogelijk in balans te krijgen.

Inzicht in eigen herstelvermogen
Het unieke van Energy Control is dat je elke dag inzicht hebt in jouw vermogen tot herstel op basis van het meetsysteem. Door intense fysieke training en bijvoorbeeld veel mentale stress kan je hartslagvariabiliteit (HRV) lager worden ten opzichte van je normale niveau in rust. Dit is een teken van het lichaam dat het overbelast is en behoefte heeft aan herstel.

Voor wie?

De duursporten lopen en fietsen lenen zich uitstekend voor de trainingen. Je uithoudingsvermogen wordt stap voor stap aantoonbaar verbeterd. Je bent actief aan het werk om je hersteltijd na een gedane taak te verkorten.

Fietsen
Wielrenner of mountainbiker, beginner of semi-prof, getraind of ongetraind, en wil je weten hoe je het maximale uit het fietsen kunt halen? Wil je jezelf op een verantwoorde en gerichte manier trainen? Wil je je voorbereiden op een wielerronde of een fietstocht zoals: Alpe d’HuZes of Mont Ventoux? Dan kan Sportcoach JL jou optimaal begeleiden.

Hardlopen
Wil jij verantwoord een marathon uitlopen? Of een ander hardloopevenement? Of gewoon slim hardlopen in het juiste tempo? Start dan met een inspanningstest en laat een hardloopschema maken!

Waarom een inspanningstest doen?

Als sporter wil je graag een realistisch doel hebben om naartoe te kunnen werken. Op jouw eigen unieke hartslagzone trainen heeft als voordeel dat er effectief en specifiek wordt getraind. Daarnaast kan er heel goed gemonitord worden welke vooruitgang er wordt geboekt.

  • Verantwoord, gericht en efficiënt trainen
  • Goed volbrengen van evenementen
  • Optimaal presteren tijdens wedstrijden
  • Inzicht krijgen in trainingswaarden
  • Trainen op hartslag
  • Bepalen van omslagpunt en hartslagzones
  • Fitter worden
  • Afvallen

Hoe gaat het in zijn werk?

De inspanningstest bestaat uit 3 stappen; de lichaamsanalyse, een rustmeting en een maximale inspanningstest.

Stap 1: Lichaamsanalyse
Allereerst bepalen we de lichaamssamenstelling, door het vetpercentage, de spiermassa, maar ook de bloeddruk en saturatie te meten als uitgangspunt voor het testen.

Stap 2: Rustmeting
Vervolgens doen we een rustmeting, waarbij de rusthartslag, herstelcapaciteit en ademhaling wordt gemeten. Bijna iedereen is gefocust op de fietstest, maar als het lichaam in rust niet goed in balans is en niet optimaal herstelt, dan heeft een intensief trainingsprogramma totaal geen zin!

Stap 3: inspanningstest
De inspanningstest wordt afgenomen op een ergometer (hometrainer) en duurt, afhankelijk hoelang iemand het volhoudt, ongeveer 20 minuten. Hierbij meet ik je maximale hartslag, ademfrequentie bij inspanning en je hartslagvariabiliteit (HRV). Deze test bepaalt zeer adequaat het uithoudingsvermogen van een persoon. Je krijgt daarnaast ook informatie over de algehele conditie, functionele uithoudingsvermogen en de longfunctie en/of het uithoudingsvermogen van het hart.

Je ontvangt de uitslag van de test, jouw schema(‘s) en aanvullende informatie altijd na de test per e-mail.

Waarom ook hardlopers getest worden op een fiets
Ook hardlopers testen we bij voorkeur op de fiets. Natuurlijk weten we dat je hartslag dan minder hoog komt en dat het als loper veel fijner is om lopend te meten. Toch blijkt dat het lopen op een loopband veel ruis kan geven in de uitslagen.

Géén masker
We testen met de apparatuur die ontwikkeld is door Stans van der Poel, de specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling. Groot voordeel: je hoeft geen kap voor jouw mond. Dat kan zo benauwend voelen dat je anders gaat ademen. En dat willen we natuurlijk niet.

Heart Rate Coach app
Na de inspanningstest hebben we genoeg gegevens om jou individueel te begeleiden. De individuele begeleiding is voornamelijk coaching op afstand en persoonlijke training. Hierbij maken we gebruik van ontwikkelde Heart Rate Coach app.

De app is je persoonlijke coach. Binnen de app kan je ademoefeningen doen, trainingen afwerken en kan de voortgang bijgehouden worden. Op basis hiervan kan ik je direct coachen en je training bijsturen. Persoonlijke training kan door middel van hardlopen of fietsen en gaan daar aan de slag met jouw gestelde doelen. 

Train gericht en efficiënt

Meld je nu aan en kom langs. Dan gaan we samen kijken hoe we jou doel of doelen kunnen verwezenlijken. Veilig en verantwoord sporten met meer energie door het leven gaan.