Sportspecifieke training

Sportspecifieke training - Gericht trainen

Gericht trainen

Sportspecifieke training

Sportspecifiek is een onmisbare trainingsvorm voor sporters vanwege de vele positieve resultaten die behaald kunnen worden op het gebied van kracht, stabiliteit, mobiliteit, flexibiliteit en preventie.

"Sportspecifieke training heeft een positief effect op het voorkomen van blessures en een sneller herstel ervan"

Kies jouw sport

Sportspecifieke krachttraining is zeer effectief voor de meest uiteenlopende sporten. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen, golf en skiën. Sterker, explosiever, sneller en krachtiger worden. Dit zijn een aantal resultaten die behaald kunnen worden. Sportspecifieke training heeft daarnaast een positief effect op het voorkomen van blessures en een sneller herstel ervan. 

Golf fitness

Een sterker lichaam stelt je in staat beter te golfen. Intensief golf spelen vereist spierkracht en uithoudingsvermogen. In tegenstelling tot wat men vaak denkt zal uren achter elkaar ballen slaan op de driving range je niet sterker maken. In feite geeft deze vorm van trainen vaak een grotere kans op blessures. Toename van kracht zal je in staat stellen je drives verder, rechter en meer accuraat te slaan. Sterker worden wil echter niet zeggen spiermassa kweken. Het zal verandering geven in het spier-zenuwstelsel waardoor meer balans, controle en snelkracht tijdens de swing.

Blessures

Met golf fitness wordt er gericht gewerkt aan het verbeteren van coördinatie, uithoudingsvermogen en kracht. Daarmee wordt de kans op blessures aanzienlijk verkleind.

Hardlopen fitness

Krachttraining voor hardlopen is een belangrijk onderdeel van jouw conditietraining en bevordert bovendien je snelheid. Als hardloper wil je natuurlijk niet te veel spiermassa kweken, aangezien teveel spieren ook extra gewicht betekent en dat maak je langzamer. Toch zal je beter gaan lopen als jouw hele lichaam sterker is geworden.

Blessures
Krachttraining is goed om blessurevrij hard te kunnen lopen. Een sterke core is bijvoorbeeld goed om tijdens het hardlopen een juiste houding te kunnen blijven behouden. Met sterke bilspieren kan je blessures voorkomen in de onderrug, benen en heupen.

Ski fitness

De voordelen van specifieke ski oefeningen zijn duidelijk: meer uithoudingsvermogen en kracht in de grote spiergroepen zoals je dijen en rug waardoor je spieren niet zo snel vermoeid raken en je langer op de ski-hellingen kunt blijven!

Blessures
Uit onderzoek onder professionele skiërs blijkt dat trainen helpt om de kans om blessures te verlagen. Het trainen van kracht, stabiliteit, mobiliteit en snelheid kan effectief toegepast worden om blessures te voorkomen.

"Wil je meer weten over onze aanpak of de mogelijkheden voor jezelf? Neem gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking"

Sportspecifieke training delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp