Sportrepen voor hardlopen zijn tegenwoordig essentieel voor je training of wedstrijd.

BOOST je energie

Sportrepen voor hardlopen

Trainen op een hometrainer is een goede manier om extra calorieën te verbranden. Doordat je spieren en gewrichten weinig belast, is dit een gezonde manier om structureel af te vallen.

Het is goed om te kijken naar jouw specifieke situatie als het gaat om het gebruik van sportrepen en dat je hier wat aan zult hebben tijdens of na je training of wedstrijd"

4 tips sportrepen voor hardlopen

Met sportrepen die koolhydraten bevatten geef je je lichaam vóór en tijdens het hardlopen de juiste hoeveelheid energie. Hierdoor raak je minder snel verzwakt en kun je tot aan het einde betere prestaties leveren.

1. Verschil tussen energie- en eiwitreep

Sportrepen voor hardlopen geven je lichaam snel energie en het is vooral een compacte vorm van energie. Een sportreep is vergelijkbaar met de energie van 3 boterhammen. Het is niet alleen compacter, maar grootste voordeel is dat het vooral sneller opgenomen wordt door je lichaam dan wanneer je een banaan of een boterham eet.

Energierepen
Een energierepen voor hardlopen zijn sportrepen die speciaal zijn samengesteld om de sporter vlak voor of tijdens de training of wedstrijd van extra energie te voorzien. Een Energy Bar is makkelijk mee te nemen zodat je deze zelfs tijdens de inspanning kunt nuttigen. Kort ná het hardlopen zijn energierepen die proteïne bevatten uitermate efficiënt om je reserves bij te vullen.

Eiwitrepen
Eiwitrepen of protein bars genoemd, zijn een lekkere en snelle manier om extra eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten dragen bij aan de instandhouding van sterke botten en de groei van spiermassa. Daarnaast ondersteunen eiwitten snel herstel van de spieren na fysieke inspanning.

2. Juiste hoeveelheid energie

Het voordeel van een sportreep is dat deze zo is samengesteld dat je precies de juiste hoeveelheid aan voedingsstoffen binnenkrijgt. Sportrepen voor hardlopen bevatten gemiddeld tussen de 20 en 40 gram koolhydraten per reep. Dit maakt ze perfect als aanvulling van je koolhydraat voorraad tijdens het sporten. Ze zijn compact en makkelijk mee te nemen en dus ideaal voor in je broekzak tijdens het hardlopen.

Als je jouw energie uit je andere voeding haalt door bijvoorbeeld voor je training een banaan te eten dan zul je best wel wat extra energie krijgen, maar in vergelijking met een sportreep zal dit wat minder effectief voor je training uitpakken.

3. Waneer eten

Sportrepen voor hardlopen zijn een ideale manier om voldoende energie met je mee te nemen met hardlopen. Ze zijn klein en bevatten veel koolhydraten. Het is echter wel aan te raden ze in te nemen tijdens momenten van lage intensiteit, zodat je lichaam ze makkelijker kan verteren.

4. Probeer eerst een reep uit

Er zijn een hele hoop verschillende repen op de markt met verschillende samenstellingen en natuurlijk smaken. Probeer daarom eerst wat varianten uit, voordat je een sportreep meeneemt naar een wedstrijd.

Sommige sportrepen kunnen bijvoorbeeld heel anders smaken dan je denkt of werken niet goed op je maag. Tijdens trainingen kun je gemakkelijk een aantal repen uitproberen en dan kun je een favoriet kiezen die jou het meeste energie en kracht geeft en gemakkelijk voor je lichaam te verteren is.

Vind jouw sportreep

Het nuttigen van sportrepen voor hardlopen zorgt voor optimale prestaties en beter herstel.

Scherpe aanbiedingen tot 40% korting

Tips voor betere prestaties

Over sportrepen voor hardlopen

Als de hartslag omhoog gaat en de ademhaling sneller wordt, is het niet altijd even makkelijk om een energy bar weg te kauwen. Daarom zou de ideale energy bar zo zacht moeten zijn dat het bijna smelt op de tong. Maar tegelijkertijd mag deze reep natuurlijk niet al smelten in een broekzak of een running belt.

Bijvoorbeeld de BYE! Endurance Bar. Deze reep heeft een zachte bite en lost daardoor bijna vanzelf op in de mond. De Endurance Bar niet gevoelig voor hoge of lage temperaturen en smelt het niet voordat je het in je mond stopt.

Je kan je sportreep ook voor of na het hardlopen nuttigen, omdat het niet voor iedereen praktisch is tijdens het hardlopen. Met een hoge ademhaling is een energiegel makkelijker om te nuttigen. Het vult je reserves aan en hiermee houdt je extra energie over tot aan het einde van je hardloopsessie.

Voor effectief afvallen met een hometrainer is het belangrijk om zowel lange, maar lichte trainingen te doen als intenHet wordt vaak geassocieerd met krachtsport, maar ook voor duursporters is het een belangrijke voedingsstof. Eiwitten zijn belangrijk voor alle lichamelijke processen die te maken hebben met energie en herstel, vetverbranding en hersenfuncties. Daarnaast raken spieren beschadigd en vermoeid na zware of lange trainingssessies. Eiwitten ondersteunen het herstel en opbouw van spiervezels. Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende eiwitten eet! sieve korte trainingen.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over sportrepen voor hardlopen stel ze hieronder.

Sportrepen voor hardlopen delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer voedingtips

Sportvoedingspiramide - Voor de beste prestatie
Sportfit

Sportvoedingspiramide

De sportvoedingspiramide geeft je als sporter advies over welke voeding je nodig hebt om te presteren. De piramide is opgebouwd uit 3 lagen: basisvoeding, sportvoeding en supplementen.

Lees meer »
Schijf van vijf > Tips om gezond te eten!
Sportfit

Schijf van vijf

Gezond eten is best een uitdaging. Voor iedereen. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Wanneer de basisvoeding in orde is, heb je een goede basis gelegd voor optimale sportprestaties.

Lees meer »
Supplementen als extra ondersteuning voor je sport!.
Sportfit

Supplementen kopen

Ben je sportief en beweeg je veel? Dan kunnen supplementen een goede aanvulling zijn op jouw gezonde eetpatroon. Zo is magnesium goed voor de werking van jouw spieren en draagt vitamine B12 bij aan fitheid. Supplementen voor een actieve leefstijl.

Lees meer »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *