Zorgeloos op pad
Mountainbike kopen
Mountainbikes zijn perfect om op een sportieve manier op ontdekkingstocht te gaan. We helpen je graag de perfecte mountainbike te kiezen.
9 tips mountainbike kiezen
Wil je een mountainbike kopen, dan is het goed om bij een aantal zaken stil te staan. Rijd je af en toe in de bossen en gebruik je je mountainbike vooral recreatief? Of ben je van plan om er lange afstanden of wedstrijden mee te gaan rijden? Rijd je door regen en modder of ben je een mooi weer rijder? Kortom waar ga jij jouw mountainbike voor gebruiken?
1. Bepaal je budget
Voordat je gaat zoeken naar een mountainbike is het goed om een budget vast te stellen. Mountainbikes lopen qua prijs nogal uiteen. Waar je een instapmodellen hebt voor 600 Euro, betaal je voor topmodellen zowat het tienvoudige. Spreek dus een duidelijke prijsrange met jezelf af. Begin jij net met mountainbiken?
Tweedehands mountainbike kopen
Als je geld wilt besparen en besluit om een tweedehands mountainbike te kopen, kan dat beste een prima keuze zijn. Let wel op dat je jezelf niet laat leiden door een aantrekkelijke prijs. Koop een mountainbike die aansluit op jouw niveau, de juiste maat heeft en past bij de omstandigheden waarin jij gaat fietsen. Let als je een tweedehands mountainbike goed op de staat van onderdelen als het frame, de wielen, de voorvork, de remmen, de versnellingen, de banden en de vering.
2. Kies het juiste frame
Een van de belangrijkste aspecten van een mountainbike kopen is het kiezen van de juiste framemaat die past bij jouw lichaamsmaten en fietshouding. De juiste maat en fietsafstelling zorgen voor extra comfort en controle tijdens het fietsen en het vermindert de kans op blessures.
Frame maat
Niets is zo belangrijk als de juiste maat frame voor je MTB. Een verkeerde framemaat kan leiden tot fysieke klachten of te weinig controle over de fiets. Als je online een MTB gaat kopen kun je vaak kiezen voor framemaat M, L en XL. Alleen deze maten verschillen per merk. Wij raden aan om naar een fietsspeciaalzaak te gaan. Daar kunnen ze je adviseren over de juiste framemaat per merk.
Soort frame
De meeste mountainbikes zijn gemaakt van aluminium, voor de duurdere modellen wordt vaak carbon gebruikt. In het verleden werden mountainbikes ook vaak van staal gemaakt. En sommige merken gebruikten ook andere exclusieve materialen zoals titanium. Alle materialen hebben hun eigen voor- en nadelen die je hieronder kan lezen.
Vroeger werden vrijwel alle mountainbikes gemaakt van staal. Momenteel zie je dit materiaal eigenlijk alleen nog terug bij goedkopere instapmodellen. Mountainbikes gemaakt van staal hebben een gave retro uitstraling en heeft verder goede dempingseigenschappen. De stijfheid van de stalen buizen zorgt voor een goede rijkwaliteit, maar het maakt de fiets tegelijkertijd een stuk zwaarder. Staal is wel erg duurzaam en zal niet zomaar slijten.
Aluminium is het meest gebruikte materiaal voor mountainbikes. Dit komt doordat aluminium vele voordelen biedt. Aluminium is erg licht, waardoor, zonder veel gewicht toe te voegen, buizen dikker gemaakt kunnen worden voor extra sterkte en stijfheid. Hiernaast zijn aluminium mountainbikes een stuk goedkoper dan carbon mountainbikes.
Carbon zorgt voor de ideale combinatie tussen een licht gewicht en een goede stijfheid. Carbon wordt vooral ingezet bij race mountainbikes. Mountainbike frames gemaakt van carbon zijn zeer stijf, maar tegelijkertijd kwetsbaar. Het frame kan snel kapot gaan bij een valpartij of verkeerde belasting, maar is vervolgens vaak wel te repareren. Een nadeel van dit materiaal is de hoge prijs.
Titanium frames zijn erg duur, daarom wordt dit materiaal weinig gebruikt. De eigenschappen van titanium zijn wel zeer geschikt voor een mountainbike frame. Een titanium frame is licht, stijf en fietst zeer comfortabel door de goede demping van trillingen.
3. Soorten mountainbikes
De eerste keuze die je moet gaan maken is de type mountainbike. Zo is het van belang om te weten waar je de mtb vooral voor gaat gebruiken, zodat je een fiets kiest die goed bij jouw wensen past. Er zijn meerdere soorten mountainbikes, deze worden hieronder toegelicht.
Bij de cross country mountainbike (XC) ligt de nadruk op een snelle, lichte en wendbare fiets. De XC-mountainbike is veruit de meest verkocht mountainbike in Nederland. Het aanbod in dit segment is dan ook erg breed. De betere XC-fietsen zijn uitermate geschikt om te racen over de typisch Nederlandse paden. De goedkopere modellen zijn meer geschikt voor beginners of gebruik op eenvoudige paden of op de weg.
Trail Bikes zijn ontworpen als de alleskunner onder de mountainbikes met de nadruk op comfort en controle en minder op snelheid. Dit is daarom een veel verkocht type mountainbike in landen met bergen. Met een Trail Bike kun je zowel goed klimmen als agressief dalen. Een Trail Bike is iets zwaarder en minder wendbaar dan een Cross Country mountainbike. Daar staat tegenover dat de Trail Bike robuuster is, en stabieler in de afdaling.
Ben je op zoek naar een robuuste fiets voor kleine jumps op Nederlandse paden, of wil je uitdagende tochten in de bergen gaan maken, dan kan een Trail Bike de juiste keus voor jou zijn.
De enduro mountainbike is speciaal ontworpen om goed downhill te kunnen rijden. Maar in tegenstelling tot een downhill mountainbike (zie hieronder) kun je met een enduro bike ook bergop fietsen. Enduro-mountainbikes hebben altijd voor- en achtervering met een veerweg tussen de 150 en 170 mm.
De enduro mountainbike kan dankzij zijn grote veerweg en dikke banden ook gebruikt worden bij tochten over een zwaar en bergachting terrein. Tevens kan deze fiets een goede keuze zijn voor veel fun in bikeparks. In deze parken zul je vele fanatieke mountainbikers zien die hier met een enduro bike door de bochten en over de tabletops stunten.
De enduro mountainbike is echter wel zwaar door zijn dikke banden en sterke frame. Op beklimmingen of op typische Nederlandse mountainbike paden ben je daardoor minder snel dan met een XC of trail mountainbike.
Bij Downhill (ook wel Gravity genaamd) gaat het maar om Ć©Ć©n ding: zo snel mogelijk naar beneden fietsen. Alles aan deze fietsen is geoptimaliseerd om zo hard als jij durft technisch uitdagende afdalingen te nemen. Als gevolg hiervan zijn deze fietsen zeer robuust en zwaar, en hebben ze een zadelpositie die bij uitstek is geschikt voor afdalen. Gewoon fietsen is een uitdaging op deze mountainbikes. Daarom moet je naar boven worden gebracht met bijvoorbeeld een skilift.
Fat bikes hebben extreem brede banden waarmee ze gemakkelijk over losse ondergronden zoals los zand en sneeuw rijden. Deze fietsen zijn populair bij avonturiers die graag buiten de paden fietsen en bij mensen die op zoek zijn naar iets anders, met een hoog āfunā-gehalte en een stoere uitstraling.
4. Let op de afmontage
Ook bij het kiezen van een versnellingsgroep moet je je afvragen op welk terrein je gaat fietsen. Als je veel door het bos en de modder fietst, slijt je materiaal eerder dan wanneer je over een verhard fietspad rijdt. Kies bij het fietsen door bos en modder dan ook voor een versnellingsgroep met een hoge kwaliteit.
De meeste mountainbikes hebben Shimano of SRAM onderdelen. In onderstaande tabel zie je wat de kwaliteit per versnellingsgroep is.
Shimano: XTR, XT, SLX, Deore, Alivio, Acera, Altus / Tourney
SRAM: XX, X0, X9, X7, 5.0, 4.0, 3.0
Versnellingsgroepen
Een mountainbike met een ‘1x-versnellingsgroep’ wordt gekenmerkt door het gebruik van slechts Ć©Ć©n voorblad en de afwezigheid van een voorderailleur. Hierdoor heb je de beschikking over 10, 11 of maximaal 12 versnellingen en maak je alleen nog maar gebruik van je achterderailleur wanneer je schakelt. Ten opzichte van een versnellingsgroep met meerdere voorbladen is het schakelbereik daarbij nagenoeg hetzelfde gebleven, omdat men bij dit systeem gebruik maakt van cassettes met een grotere vertanding en verbeterde achterderailleurs. met 1×12 groepen is zelf een bereik mogelijk van 520%! Hierbij wordt gebruik gemaakt van 10-52T cassettes.
5. Remmen
Je kunt kiezen tussen schijfremmen en velgremmen (V-brakes). De nieuwere mountainbikes worden standaard uitgerust met schijfremmen. Schijfremmen kunnen op een kabel werken of hydraulisch. Bij hydraulische remmen worden de leidingen van de rem met olie gevuld en ze hebben een grotere remkracht.
Remschijven zijn er in verschillende maten, veelal van 140 mm tot 203 mm. Op racefietsen en cyclocrossers zie je vaak remschijven rond de 160 mm. Deze bieden meer dan genoeg remkracht en het gewicht van deze schijven is relatief laag. Op mountainbikes zijn de schijven vaak groter, omdat je tijdens het fietsen vaker extremere situaties tegenkomt, waaar meer remkracht vereist is. Omdat je tijdens het remmen je gewicht meer naar voren plaatst, is het aan te raden om voor een grotere remschijf te monteren dan achter.
6. Voorvorken
Een van de belangrijkste mountainbikeonderdelen is de voorvork. Deze kwaliteit van de voorvork bepaalt de vering, instelmogelijkheden, gewicht, duurzaamheid en stijfheid. Hoe hoger deze kwaliteit, hoe duurder de fiets natuurlijk. De instelmogelijkheden en stijfheid zijn belangrijke aspecten voor beginners. Ben je een geoefende renner dan moet je op zoek naar fietsen met een lichte voorvork en een klein/grote vering.
7. Type banden
Mountainbike banden worden ontworpen voor specifieke omstandigheden. Het rubber van de band, geeft de band een specifieke eigenschap mee evenals de dikte van de banden. Je hebt veel grip met een zacht rubberen band, met een hard rubberen band daarentegen heb je veel minder grip. Een klein voordeel bij de harde band is dan wel weer dat deze veel minder snel slijt.
Er zijn 3 voorname wielmaten. De meeste gekozen bandenmaat is 29 inch. Tot enkele jaren geleden was dit 26 inch. Nu is 26 inch eerder een uitzondering. Toch zijn kleinere banden ideaal voor technische parcoursen, omdat je gemakkelijker kunt sturen. De 27,5 wielmaat is de maat die tussen de 26 inch en 29 inch inzit en wordt gezien als het beste van twee werelden. Toch kiezen de meeste mountainbikers voor 29 inch wielen, omdat deze veel grip geven en allround toepasbaar zijn.Ā
8. MTB pedalen
Als je de framemaat en wielmaat van je nieuwe MTB hebt bepaald, mag je nieuwe pedalen uitzoeken. Die zitten namelijk niet standaard op een mountainbike (of racefiets). Je hebt de keuze uit twee soorten pedalen, namelijk klikpedalen of platform pedalen.
9. Rugzak of bidon
Nu je MTB compleet is, moet je nog een keuze maken voor een bidonhouder of voor een fietsrugzak. Het voordeel van een fietsrugzak is dat je naast een handige watervoorraad vaak ook nog ruimte heb voor een reserveband en wat gereedschap. Drinken is bovendien extra makkelijk via een slangetje dat je op je schouder vastzet. Geen gezeul met bidons dus. Nadeel is wel dat je het systeem regelmatig goed schoon moet maken en je altijd een rugzak om hebt. Met hele hete dagen kan dat best zweterig aanvoelen.
Veel gestelde vragen
Over mountainbike kiezen
Aluminium of carbon?
Het frame heeft invloed op het gewicht, de sterkte, de levensduur, de rijkwaliteit en de prijs van een fiets. Aluminium-frames zijn erg populair bij beginners en toerfietsers vanwege hun eenvoud en hun lagere prijs in vergelijking met carbon frames.
Wat is het verschil tussen Sram en Shimano?
Shimano en Sram zijn concurrernde merken op het gebied van versnellingsgroepen op de racefietsen en mountainbikes. Voor ieder budget is er wel een versnellingsgroep bij Shimano en Sram te vinden. Sram onderscheidt zich voornamelijk bij het elektronisch schakelen ten opzichte van Shimano met draadloze versnellingsgroepen. Shimano gebruikt zelden Di2 schakelgroepen bij mountainbikes. Sram schakelt vaak wat directer en Shimano wat soepeler.
Is het stuur van de mountainbike niet te breed?
Door de jaren heen zijn de sturen op de mountainbikes een stuk breder geworden. Dit komt ten goede aan de stabiliteit en controle op de trails. Vaak even wennen, maar wel sneller door de bocht. Bij een damesmountainbike is het stuur wat minder breed omdat de fiets is afgestemd op de lichaamsbouw.
Sportcoach JL
Heb je nog vragen over mountainbike kopen stel ze hieronder.
Voordelig mountainbike kopen
Met de juiste mountainbike haal je maximaal plezier uit het fietsen.
Meer MTB-tips
Doorfietsen in de winter
Fietsen in de winter kan behoorlijk koud zijn. Zorg er dan ook voor dat je de juiste fietsuitrusting hebt, wanneer je de deur uit gaat. tijdens de koudere maanden kun je ook genieten van je fietstocht.