Hielspoor - Weer pijnvrij lopen

Weer pijnvrij lopen

Hielspoor

Hielspoor is een voetblessure waar veel hardlopers mee te maken krijgen. Deze blessure ontstaat, net als veel andere hardloopblessures, door overbelasting. 

"Een goede trainingsopbouw is van belang als je sterker en sneller wil worden. Regelmatig sporten is cruciaal voor het verbeteren en onderhouden van jouw conditie".

Wat is hielspoor

Wat is hielspoor? Hielspoor is een verkalking onder de hiel, bij de aanhechting van de pees die naar de voorvoet loopt. Hielspoor hoeft geen klachten te geven, maar kan bij overbelasting wel een irritatie of ontsteking in de peesplaat veroorzaken. De officiële naam voor een hielspoor is fasciitis plantaris. De peesplaat ondersteunt de voet en vangt de schokken van het lopen op. 

Hielspoor ontstaat door overbelasting met als gevolg irritatie van het hielbeen. Als er langdurig veel druk op de hiel staat kan er botuitgroei aan het hielbeen ontstaan: het hielspoor. De botuitgroei bevindt zich onder de hiel bij de aanhechting van de peesplaat. Op röntgenfoto’s is het uitgegroeide bot vaak duidelijk zichtbaar.

Vaak wordt pijn onder de hiel weggezet als hielspoor. Dat is niet altijd juist. Er kan ook sprake zijn van overbelasting en/of irritatie van de peesplaat die niet veroorzaakt wordt door een hielspoor. Gelukkig is het verschil tussen hielspoor en een geïrriteerde peesplaat eenvoudig te achterhalen. Til de grote teen op en voel of de spanning onder de voet pijnlijk is. Zo ja, dan is het waarschijnlijk een irritatie of ontsteking van de peesplaat.

Symptomen hielspoor

Je kan hielspoor herkennen door de volgende symptomen:

  • Pijn onder de hiel bij staan en/of (hard)lopen
  • Opstartpijn bij het opstaan uit bed (of na stilzitten)
  • Stijf/pijnlijk gevoel in de hele onderkant van de voet
  • Soms verdikking/roodheid onder de hiel


Herken je deze symptomen? Dan zou het goed kunnen zijn dat je hielspoor hebt. Er zijn verschillende oorzaken die hieronder beschreven staan. Controleer voor jezelf of je dit herkent.

Oorzaken hielspoor

Hielspoor ontstaat door overbelasting van de voeten en kan verschillende oorzaken hebben. Meestal is een combinatie van de volgende factoren de oorzaak.

Training:
Als je net begonnen bent met hardlopen kan dit misschien te snel zijn gegaan. Je voeten kunnen de belasting dan nog niet aan. Als je al langer loopt kan het zijn dat je meer of sneller bent gaan trainen waardoor de belasting te hoog is geworden.

Spieren:
Soms zijn bepaalde spieren in het lichaam wat stijf of zwak. Bij hielspoor zie je dit vaak voorkomen in de kuit- en voetspieren, bijvoorbeeld verkorte kuitspieren of achillespees. Als je hiermee blijft doortrainen kan je ook hielblessures krijgen.

hardloopschoenen
Als je wisselt van loopschoenen kan dit de belasting van het hardlopen veranderen. Hierdoor kan deze blessure ontstaan. Zorg ervoor dat je de schoenen die je koopt goed inloopt voor blessurevrij hardlopen. Je kan bijvoorbeeld je nieuwe schoenen nog een tijdje afwisselen met je oude om zo te wennen aan de schoen.

Stand van de voeten
De stand van de voet kan invloed hebben. Heb je bijvoorbeeld holle voeten of juist platvoeten dan belast dit je voet anders.

Andere factoren

  • Schoenen met onjuiste/onvoldoende ondersteuning.
  • Afwijkend looppatroon, waarbij er extra druk komt te staan op het hielbot en de voetzoolpees.
  • Hardlopen of joggen, vooral op een harde ondergrond.
  • Overgewicht > Afvallen met sporten.
  • Onvoldoende ondersteuning van de voetboog.

Wat kan ik zelf doen?

Hielspoor verdwijnt bijna nooit spontaan maar is goed te behandelen. Zorg wel dat je op tijd de klachten herkent en rust houdt. Probeer lopen, rennen en staan in eerste instantie zoveel mogelijk te vermijden. Soms biedt een inlegzooltje uitkomst omdat dit de drukverdeling in de voet verbetert en de peesplaat wat ontlast. Een podotherapeut kan je hierbij adviseren.

Extra ondersteuning

Door het dragen van goede inlegzolen verminder je de pijn in jouw hiel en wordt de peesspier gecorrigeerd. Ook het dragen van speciale hielkussens of het dragen van een nachtspalk kunnen helpen bij het bestrijden van hielspoor. En denk je tenslotte ook aan goede hardloopschoenen: hielspoor zit onder de voet, waardoor de juiste schoen erg belangrijk is. Schoenen die niet goed passen zullen alleen maar meer pijn veroorzaken. 

Wanneer naar de sportfysiotherapeut?

Blijft de pijn na 2-4 weken aanhouden, ondanks een verminderde belasting? Dan is het verstandig een bezoek te brengen aan de sportfysiotherapeut. Hij of zij kan dan de oorzaak van de blessure onderzoeken en optimale voorwaarden voor herstel creëren. De sportfysio kan je helpen bij het analyseren en verbeteren van je looppatroon en je spierversterkende oefeningen geven. Middels een voetanalyse kan er gekeken worden naar de eventuele noodzaak van steunzolen.

Fysiotherapie PMC Nederland in Midden en Noord-Nederland neemt altijd alle tijd voor een intake, luisteren goed naar jouw klachten en selecteren op grond van de intake het behandelplan.

Medisch personal trainer
Ben je uitbehandeld bij de fysiotherapeut en zoek je de juiste begeleiding om weer fit te worden, dan is Medisch Personal Training iets voor jou. De medisch personal geeft individuele begeleiding bij het trainen gericht op blessures, zoals hielspoor. De medisch personal trainer werkt samen met fysiotherapeuten, om herstel en bevordering van lichamelijke klachten zo spoedig en soepel mogelijk te laten verlopen.

Wat doet Osteopathie

De klachten van hielspoor worden bepaald door verschillende factoren. Wanneer er blokkades in de voet zitten zal de osteopaat deze losmaken. Ook de mobiliteit van de knie, heup en lage rug is van essentieel belang voor de spanning van de fascia plantaris (peesplaat).

Verder heeft de fascia plantaris ook een belangrijke relaties met het buikvlies wat zich rond de prostaat, baarmoeder en de blaas bevind. Ze hebben een zelfde embryologische oorsprong en functioneren hierdoor in een balans met elkaar. Constant wordt er informatie uitgewisseld. De osteopaat is de enige manuele discipline die gespecialiseerd is om de mobiliteit van de organen te verbeteren. Wanneer men de oorzaak behandelt zal de spanning in fascia plantaris en de achillespees ook snel afnemen.

Osteopathie Lindeman in Amsterdam betekent betrouwbare zorg met als resultaat een optimale bewegingsvrijheid. 

Weer pijnvrij lopen

Fysiotherapie is erop gericht de pezen, botten en spieren sterker te maken. Hiervoor maakt een fysiotherapeut gebruik van verschillende methoden. De fysiotherapeut kan je helpen jouw houding en het verbeteren van de looptechniek.

Veel gestelde vragen

Over hielspoor

Als je voetklachten hebt als hielspoor, peesplaatontsteking, pijn aan de bal van je voet klachten die voortvloeien uit een verkeerde houding als rug- en kniepijn dan kan het goed zijn om steunzolen te proberen. Goede steunzolen ondersteunen onder andere de voetboog en zetten je voeten weer in de juiste sta- en looppositie.

Bij twijfel is het altijd goed om even naar de huisarts te gaan.

Hoelang hielspoor en hielpijn duurt verschilt per persoon. Meestal wat rust en niet teveel zorgen over de klachten maken helpt meestal al enorm.

Als er sprake is van een overbelasting dan zou binnen 4 tot 6 weken de voet weer hersteld moeten zijn. Wanneer de hielpijn afneemt probeer dan weer ‘rustig’ de activiteiten op te pakken die u deed voordat u de hielspoor pijn had, want alleen maar rust helpt vaak ook niet.

Mochten de hielspoor pijnklachten na 4-6 weken niet over gaan dan is er sprake van chronische hielspoor hielpijn klachten. Een chronische hielspoor dient behandelt te worden.

Shockwave wordt met name gebruikt voor klachten bij de achillespees, knieschijf, tennisarm en hielspoor te genezen. Vaak wordt het toegepast wanneer men al fysiotherapie gehad.

Shockwave zend krachtige elektromagnetische impulsen richting de kalkafzetting en daarmee lost de kalkafzetting vaak op en verbetert de doorbloeding wat vervolgens de genezing weer opgang zou brengen.

Veelgemaakte fouten

Hielspoor is een blessure die vaak ontstaat door een vorm van overbelasting. Door een te hoge spanning op de peesplaat wordt de aanhechting constant overbelast.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over hielspoor stel ze hieronder.

Hielspoor delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Sportblessures

Sportfit

Lopersknie

De lopersknie is een knieblessure die bij veel hardlopers voorkomt. Zeker beginnende lopers hebben veel risico op deze blessure. Om deze blessure te voorkomen is het belangrijk te weten waarom deze ontstaat.

Lees meer »
Sportfit

Shin splints: vind de balans

Shin splints komt veel voor bij sporters die veel lopen, rennen of springen. Denk hierbij aan hardlopers en voetballers. Sporters die last hebben van deze blessure ervaren pijn of stijfheid aan de binnenzijde van het scheenbeen.

Lees meer »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *