Gezond hart

Fit met hardlopen

Hardlopen verhoogt de fitheid en de gezondheid van je hart. Daarnaast verbrand je calorieën en bouw je kracht op. Ook is hardlopen op heel veel manieren goed voor de mentale gezondheid.

"Hardlopen geeft je stofwisseling een boost. Je lijf verbrandt sneller calorieën en bijkomend voordeel: die verbranding gaat nog een tijd door nadat je jouw schoenen hebt uitgetrokken".

6 voordelen fit met hardlopen

Het kan moeilijk zijn om te wennen aan hardlopen, zeker als je het een tijdje of helemaal nooit gedaan hebt. Maar als je lichaam en geest zich er eenmaal op ingesteld hebben, dan kan hardlopen een gelukzalige en meditatieve bezigheid worden die een gevoel van vrijheid geeft.

1. Betere gezondheid

Jouw gezondheid gaat algeheel erop vooruitgaat door hardlopen. Je longen gaan beter functioneren, je krijgt meer goede cholesterol in je lichaam, je hebt doorgaans minder vermoeidheidsklachten en je immuunsysteem gaat erop vooruit. Om maar eens wat te noemen.

2. Goed slapen

Als je cortisol in de avonds daalt, dan kan het slaaphormoon melatonine sterk toenemen. Actieve trainingen en gezonde slaapgewoonten leiden vaak tot een diepere slaap van betere kwaliteit.

3. Je valt af

Hardlopen geeft je stofwisseling een boost. Je lijf verbrandt sneller calorieën. En bijkomend voordeel: die snellere verbranding gaat nog een tijd door nadat je je hardloopschoenen hebt uitgetrokken. Hierbij geldt over het algemeen: hoe langer je aan hardlopen doet, hoe efficiënter je lichaam jouw energie gebruikt. En daar heb je niet alleen tijdens het hardlopen profijt van, maar ook in het dagelijks leven.

4. Gezond hart

Hardlopen heeft effect op de belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen.

  • Het verlaagt de bloeddruk.
  • Vermindert de kans op diabetes.
  • Vermindert het cholesterolgehalte.
  • Vermindert overtollig vet.
  • Vermindert de kans op aderverkalking.

5. Blij door lopen

Heb je weleens gehoord van een ‘runners high’? Of misschien heb je deze zelf al een keer ervaren? Het is het euforische gevoel dat je overvalt wanneer je lichaam tijdens het hardlopen endorfine produceert. Het is wetenschappelijk bewezen dat hardlopen dit fijne gevoel kan veroorzaken.

6. Minder last van stress

Met hardlopen wordt de cortisolspiegel tijdelijk verhoogd. Het lichaam ziet een sportactiviteit met hoge intensiteit namelijk als een stressfactor. Als de training voorbij is, daalt de cortisolspiegel vanzelf weer, waardoor de regulatie van het hormoon een beetje wordt geholpen, waardoor je stressniveau omlaag gaat. Daarbij is het wel belangrijk om de sportactiviteit te compenseren met voldoende hersteltijd of duur van de training.

Een hoge cortisolspiegel kan ook het gelukshormoon serotonine onderdrukken en worden slechte vetten opgeslagen in je buik. Volgens onderzoek is cortisol ook gekoppeld aan andere klachten zoals depressie en het verlangen naar suiker.

Gezond hart

Zie direct welke trainers er bij jou in de buurt beschikbaar zijn om jou te helpen met jouw sportieve doelstelling fit met hardlopen.

Veel gestelde vragen

Over fit met hardlopen

Als je regelmatig fysiek bezig bent, leef je langer. Of je nu een roker bent (geweest), hartklachten hebt, of gewoon gezond bent, als je begint met hardlopen kun je zomaar drie tot vijf jaar aan je leven toevoegen.

Uiteraard moet je verstandig trainen, maar als je op een gezonde manier hardloopt, krijg je juist sterkere knieën en botten. Door hardlopen neemt je botmassa toe en kun je zelfs botverlies – vanwege ouderdom – voorkomen.

Door middel van hardlopen kun je gemakkelijk afvallen en zo een beter lichaamsgewicht krijgen. Een belangrijk bijkomend voordeel van een goed gewicht is dat je minder risico loopt nare ziektes, zoals bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten.

Veelgemaakte fouten

De hartslag is het aantal keren je hart slaat per minuut. Het is een erg persoonlijke en betrouwbare indicator van je inspanningen. Je hartslag is een meeteenheid voor je persoonlijke fitheid. De hartslag is een handig hulpmiddel als je meer wilt weten over je sportprestaties. Wanneer je traint op hartslag, kun je je trainingen beter bijhouden en de intensiteit ervan controleren.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over fit met hardlopen stel ze hieronder.

Fit met hardlopen delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer hardloopdoelen

Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond
Sportfit

Conditie opbouwen

Het hebben van een goede conditie en het optimaliseren van jouw prestaties heeft te maken met je lichamelijke basiseigenschappen. Voor de beste prestatie is het belangrijk om een combinatie te vinden tussen deze basisprincipes van sporten.

Lees meer »
Trainen voor 10 km hardlopen vraagt een mix van snelheid en uithoudingsvermogen.
Sportfit

10 km hardlopen

De 10 km is een van de populairste afstanden ter wereld. Trainen voor 10 km hardlopen vraagt een mix van snelheid en uithoudingsvermogen. Dat betekent dat je lange afstanden loopt die je uitdagen.

Lees meer »
Maak een vliegende start met de 5 km hardlopen,
Sportfit

5 km hardlopen

Met de 5 km hardlopen kan je veel kanten op. Voor beginners is het een mooi doel. Hoe trots ben je als je een aantal weken traint en die periode afsluit met je eerste 5 km! Ervaren atleten nemen regelmatig een 5 km in het trainingsschema op.

Lees meer »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *