Conditie opbouwen > Voel je fit en gezond

Meer energie

Conditie opbouwen

Met een goede conditie heb je meer energie en kun je fysiek en mentaal meer aan.​ Bouw het sporten goed op met een passende sportuitrusting voor een actieve leefstijl.

"Een goede trainingsopbouw is van belang als je sterker en sneller wil worden. Regelmatig sporten is cruciaal voor het verbeteren en onderhouden van jouw conditie".

Conditie opbouwen in 6 stappen

Conditie opbouwen wordt bepaald door 5 factoren: lenigheid, coördinatie, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Hoe beter deze 5 eigenschappen bij je zijn ontwikkeld, hoe beter je conditie is. Een goede trainingsopbouw is van belang als je sterker en sneller wil worden. Regelmatig sporten is cruciaal voor het verbeteren en onderhouden van jouw conditie.

1. Kies je sport

We worden allemaal aangemoedigd om verschillende sporten te proberen, maar wanneer je iets echt niet leuk vindt moet je het niet doen. Wanneer bijvoorbeeld hardlopen niks voor jou is kun je kiezen voor activiteiten zoals fietsen of fitness. Je zult zien dat je je training dan veel langer zult volhouden én dat je veel meer plezier zult hebben.

2. Stel een doel

Het stellen van de juiste doelen is belangrijk voor de uitvoering van je conditie opbouwen. Het stellen van sportdoelen werkt motiverend, je probeert een doel te bereiken. Het uitgangspunt is dat wanneer je jezelf een doel stelt, je meer je best gaat doen om dat doel te bereiken.

3. Maak een schema

Voor conditie opbouwen werkt vaak het beste te werken met een schema. Plan tijd om te sporten in je agenda, en houd je hier ook aan! Wordt de loopband jouw maatje, wordt virtual cycling helemaal jouw ding, of kies je voor een andere vorm van training? Waar je ook voor kiest, maak bijvoorbeeld een hardloopschema, waarin je voor jezelf vastlegt hoe en wanneer jij aan je conditie gaat werken. Wil je alleen trainen of heb je stimulans van anderen nodig en is samen sporten (in een groep) dus meer iets voor jou?

4. Regel goed materiaal

Heb je de manier van bewegen gevonden die bij je past? Zoek er de juiste uitrusting bij. Je hoeft echt niet veel te investeren als je op een verantwoorde manier in beweging wilt komen. De basis die je nodig hebt voor bijna iedere sport zijn schoenen en kleding. Je kan het materiaal aanvullen als je ontdekt dat je echt fanatiek met die sport aan de slag wilt gaan. Kijk dan welke andere materialen jou kunnen helpen om nog effectiever te trainen.

5. Zorg voor regelmaat

Je hebt een manier van bewegen gevonden die bij je past, je hebt de juiste materialen aangeschaft om op een verantwoorde manier te bewegen, je sportmomenten zijn een onderdeel geworden van je dagelijks leven. En nu moet je jouw motivatie behouden! Een functionele conditie opbouwen kost tijd. Niemand heeft je vertelt dat het makkelijk zou worden. Behoud je motivatie en maak een lijst waarom jij zo graag die conditie wilde opbouwen, maak een doel voor jezelf zodat je de discipline vindt om door te gaan.

6. Eet goed

Snoep, koek, frisdrank, chips, snackrepen, we weten allemaal dat ze niet gezond zijn. Maar je zal je ook echt veel fitter voelen als je niet te veel koolhydraatrijke witmeelproducten en suikerbommen eet! Kies liever voor volkorenproducten, noten en fruit. Gezond eten kan best een uitdaging voor iedereenzijn. Grote veranderingen hou je moeilijk vol, zet daarom kleine stapjes richting de Schijf van Vijf. Lekker gezond conditie opbouwen!

Voel je Sportfit

Zie direct welke trainers er bij jou in de buurt beschikbaar zijn om jou te helpen met jouw sportieve doelstelling conditie opbouwen.

Veel gestelde vragen

Over conditie opbouwen

Sporten zorgt ervoor dat je een goede conditie krijgt én behoudt. Een conditie opbouwen gebeurt niet binnen één dag. Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Plan je sportmomenten en wijk hier niet van af. Wanneer het sporten in je wekelijkse ritme komt, zul je zien dat het steeds makkelijker wordt.

De beste meting is een test op de fietsergometer of de loopband, waarbij het fietsen of lopen steeds zwaarder wordt gemaakt. Gemeten wordt hoeveel zuurstof je maximaal opneemt. Hoe hoger de zuurstofopname, des te beter de conditie.

Wil je graag je snelheid verhogen, je uithoudingsvermogen verbeteren of juist meer spierkracht? Echter, voor serieuze vooruitgang heb je minimaal 2 a 3 keer per week trainingsarbeid nodig.

Veelgemaakte fouten

Vooral als je een tijd lang niet gesport hebt is het belangrijk om rustig te beginnen en op te bouwen. Je lichaam is inspanning en belasting niet meer gewend waardoor je snel meer last hebt van pijn aan je spieren en gewrichten. Het is verleidelijk om de lat gelijk hoog te leggen en enthousiast van start te gaan.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over conditie opbouwen stel ze hieronder.

Conditie opbouwen delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer sportdoelen

Conditietesten: meten is weten
Sportfit

Afvallen op een hometrainer

Trainen op een hometrainer is een goede manier om extra calorieën te verbranden. Doordat je spieren en gewrichten weinig belast, is dit een gezonde manier om structureel af te vallen.

Lees meer »
Fit met fitness: sterke spieren met crosstrainer
Sportfit

Fit met fitness

Fit en gezond bewegen met fitness. Train stap voor stap jouw spieren, conditie en uithoudingsvermogen. Ook jij kunt een slank en gespierd lichaam krijgen vol energie. Voel je goed, ontspannen en zelfverzekerd.

Lees meer »