Achillespeesklachten - Voorkom overbelasting

Voorkom overbelasting

Achillespeesklachten

Achillespeesklachten zijn een vaak voorkomende blessure bij hardlopers. Achillespeesklachten ontstaan door bijvoorbeeld verkeerd of versleten schoeisel of een verkeerde trainingsbelasting.

"Wie eenmaal een achillespeesblessure heeft gehad, wil er nooit meer een hebben. Het herstel gaat langzaam en de blessure beperkt je behoorlijk in je vrijheid"

Wat is een achillespeesblessure?

De kuitspier zit met de achillespees vast aan de hiel. De achillespees is de grootste en sterkste pees in ons lichaam. Dit is een samengestelde pees van 3 kuitspieren (m. Gastrocnemius, m. Plantaris en de m. Soleus, samen ook wel de triceps surae), Deze pees zorgt ervoor dat jouw voet zich met kracht kan afzetten van de grond als je springt, hardloopt of wandelt. De achillespees kan geïrriteerd raken als je (opeens) veel loopt of springt. 

Symptomen achillespessklachten

De meest voorkomende symptomen van achillespeesklachten zijn een combinatie van pijn en een verminderde functie. Dit gaat vaak samen met een zwelling van de pees. Kenmerkend is dat bij de aanwezigheid van achillespeesklachten de achillespees meestal geen klachten geeft als deze niet belast wordt.

  • Alleen stijfheid en/ of pijn de dag na een activiteit.
  • Pijn/ stijfheid tijdens de warming-up en na afloop van de activiteit.
  • Pijn/ stijfheid tijdens de warming-up, die vervolgens afneemt en weer terugkomt tijdens en na de activiteit.
  • Constante pijn tijdens een activiteit en de eerste dagen erna.
  • Constante pijn tijdens in het dagelijks leven.

Oorzaken achillespeesklachten

Klachten aan de achillespees kunnen ontstaan als je de kuitspier heel veel gebruikt. De blessure komt veel voor bij sporten waarbij explosiviteit of sprongen plaatsvinden. Overbelasting kan leiden tot een achillespeesklachten. 

  • Door een te snelle trainingsopbouw
  • Te weinig warming-up en/of cooling-down
  • Te weinig spierkracht
  • Te intensief trainen
  • Trainen op een te harde ondergrond
  • Verkeerd looppatroon (overpronatie)
  • Trainen met verkeerd schoeisel
  • Een misstap
  • Overgewicht


Hardlopen
Als je wisselt van loopschoenen kan dit de belasting van het hardlopen veranderen. Hierdoor kan deze blessure ontstaan. Zorg ervoor dat je de schoenen die je koopt goed inloopt voor blessurevrij hardlopen. Je kan bijvoorbeeld je nieuwe schoenen nog een tijdje afwisselen met je oude om zo te wennen aan de schoen.

Soorten achillespeesklachten

De pijn voel je in de aanhechting van de pees op de hiel, in de pees of in de slijmbeurs aan de voorzijde van de pees. Een achillespeesblessure ontstaat meestal geleidelijk. Tijdens het sporten kan de achillespees overbelast raken. Hierdoor kunnen verschillende klachten rond de achillespees ontstaan. Dit zijn:

  1. Een ontsteking van de koker die om de achillespees heen loopt.
  2. Ontsteking van de achillespees zelf. Dit wordt ook wel een tendinopathie of achillodynie genoemd.
  3. Een ontsteking van de slijmbeurs rond de achillespees oftewel een bursitis.

Wat kun jezelf doen?

Wanneer de eerste klachten zich nog maar net voordoen adviseren wij je om het volgende te doen.

  • Direct na het ontstaan van de blessure 15 minuten koelen met ijs. Zorg ervoor dat je een theedoek tussen de huid en de ijszak doet zodat de huid niet kan beschadigen.
  • Controleer je sportschoenen; zijn ze afgetrapt, slap of scheef? Laat je adviseren over passend schoeisel.
  • Stop met belastende trainingsvormen of pas deze aan om de beginnende peesklachten te laten genezen.
  • Laat de kuitspieren masseren als deze stijf zijn.
  • Kijk wat je verder nog kunt veranderen. Bijvoorbeeld hoe vaak je traint, hoe lang je traint, hoe hard je traint of de ondergrond waarop je traint.
  • Doe krachtoefeningen waarbij u de kuitspieren traint. Ook zullen de peescellen dan meer peesvezels gaan aanmaken en weer goed georganiseerd raken.
  • Voel je na twee tot vier weken geen duidelijke verbetering? Vraag dan advies aan de Fysiotherapeut.

Achillespeesklachten voorkomen

Wie eenmaal een achillespeesblessure heeft gehad, wil er nooit meer een hebben. Het herstel gaat langzaam en de blessure beperkt je behoorlijk in je vrijheid.

  • Nooit meer sporten zonder warming-up.
  • Blijf de oefeningen doen, óók als de achillespeesblessure over is.
  • Zorg voor een goede doorbloeding van de achillespees door regelmatig te masseren.
  • Houd de pees warm en soepel door hoge sokken te dragen.
  • Draag bijvoorbeeld goede hardloopschoenen die voldoende ondersteuning bieden.
  • Draag inlegzooltjes in je gewone schoenen en in je sportschoenen.

Extra ondesteuning

Om de achillespees zo goed mogelijk te ontlasten, is het belangrijk dat de spanning op de achillespees minder word. Door het gebruik van een achillespeesbrace, compressiekousen of inlegzolen kan de pijn in de achillespees verminderen en kunnen de klachten minder worden waardoor je sneller kan herstellen met minder pijn.

Wanneer naar de fysio

Blijft de pijn na 2-4 weken aanhouden, ondanks een verminderde belasting? Dan is het verstandig een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut. Hij of zij kan dan de oorzaak van de blessure onderzoeken en optimale voorwaarden voor herstel creëren. De fysiotherapeut kan je helpen bij het analyseren en verbeteren van je looppatroon en je spierversterkende oefeningen geven. Daardoor kan de achillespees sneller herstellen.

Medisch personal trainer
Ben je uitbehandeld bij de fysiotherapeut en zoek je de juiste begeleiding om weer fit te worden, dan is Medisch Personal Training iets voor jou. De medisch personal geeft individuele begeleiding bij het trainen gericht op blessures, zoals achillespeesklachten. De medisch personal trainer werkt samen met fysiotherapeuten, om herstel en bevordering van lichamelijke klachten zo spoedig en soepel mogelijk te laten verlopen.

Wat doet Osteopathie

De osteopaat zal kijken waarom de kuitspier onder spanning staat. Dit doet hij door de mobiliteit te testen van de enkel, voet en het kniegewricht. Ook zal hij nagaan of de mobiliteit van de lage rug goed is. Spanning in de lage rug kan ervoor zorgen dat de bezenuwing naar de kuitspier niet goed verloopt. Het is erg belangrijk dat de lage rug goed mobiel is.

Blokkades kunnen bijvoorbeeld ontstaan doordat het buikvlies op bepaalde plekken vastzit. Het is dan erg belangrijk om dit buikvlies goed te mobiliseren. Achillespees problematiek gaat vaak samen met andere klachten zoals bijvoorbeeld hielspoor.

Osteopathie Lindeman in Amsterdam betekent betrouwbare zorg met als resultaat een optimale bewegingsvrijheid.

Steunzolen

Indien je achillespees zooltjes draagt, verminderd de druk op de achillespees. Dit bevordert de genezing van de achillespees en daarbij neemt het risico op een peesscheuring af.

Veel gestelde vragen

Over achillespeesklachten

Achillespeesklachten ontstaan bijna altijd door overbelasting. Dat houdt in dat de belasting van de achillespees gedurende een langere periode groter is geweest dan de belastbaarheid. Uit de praktijk blijkt dat overbelasting ook in de hand gewerkt wordt door het stijgen van de leeftijd, een ongezonde leefstijl, stofwisselingsstoornissen zoals diabetes, eerdere blessures en bewegingsstoornissen.

De meest voorkomende symptomen van achillespeesklachten zijn een combinatie van pijn en een verminderde functie. Dit gaat vaak samen met een zwelling van de pees. De klachten beginnen vaak langzaam en mild en kunnen intenser worden als er niet op tijd actie ondernomen wordt. Andere symptomen van achillespeesklachten zijn ochtendstijfheid en startstijfheid (bij bewegen net na langdurige inactiviteit) en pijn bij aanraking.

De klachten kun je zien als een signaal van de achillespees dat aangeeft dat de belasting van het sporten hoger is dan dat de pees aankan. In de praktijk blijkt dat wanneer mensen de pijnklachten negeren en blijven sporten, dit leidt tot het zwakker worden van de achillespees. Het peesweefsel wordt van verminderde kwaliteit en dit kan chronisch worden. Het advies is om de belasting van het sporten aan te passen tot het niveau dat de pees aankan.

Een echo aanvullende informatie geven waaronder de mate en ernst van degeneratief weefsel van de achillespees en de diagnose bevestigen. Dit kan weer helpen bij het stellen van een prognose van herstel. Ook kan een echo inzicht geven in de locatie van de pijnbron en kan beter bepaald worden welke vormen van behandeling naar verwachting effectief zullen zijn. Tot slot kan een echo helpen om kleine of grote schade (bijvoorbeeld scheuring) van de pees uit te sluiten.

Veelgemaakte fouten

Als je in korte tijd te veel, te vaak en te snel loopt of springt. Met name aan het begin van het seizoen of na een blessureperiode maken sporters deze fout vaak.

Jan-Lammert

Jan-Lammert

Heb je nog vragen over achillespeesklachten stel ze hieronder.

Achillespeesklachten delen:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Meer blessures

Rugpijn door wielrennen - Beter op de fiets
Sportfit

Rugpijn met wielrennen

Veel wielrenners klagen over rugpijn tijdens wielrennen. Een zeurende pijn die erger wordt als je bergop fietst, een zware versnelling trapt of een stuk tegen de wind in rijdt.

Lees meer »
Sportfit

Enkelblessures

Enkelblessures ontstaan vaak tijdens het hardlopen. De meeste voorkomende enkelblessures zijn enkelverstuikingen, verzwikking of verdraaiing.

Lees meer »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *