Om jouw fietsband op de juiste spanning te brengen en te houden, kun je niet zonder een fietspomp. De meest gangbare en vertrouwde soort fietspomp is de staande baanpomp. Van de klassieke Jumbo met een klempompkop tot een geavanceerde racefiets-pomp met drukmeter.
Kies de pomp voor het juiste ventiel
Let bij het uitkiezen van uw fietspomp op of de pomp geschikt is voor uw ventieltype. In veel gevallen is het mogelijk om verloopnippels aan te schaffen om uw pompkop universeel inzetbaar te maken. De drie gangbare ventieltypes zijn AV (autoventiel), HV (Hollands Ventiel) en FV (Frans ventiel), de alternatieve benamingen vindt u hieronder.
AV-ventielHet type AV (auto ventiel), ook wel motorventiel genoemd, wordt vooral gebruikt bij mountainbikes en werk volgens hetzelfde principe als het ventiel van een autoband. Deze ventielsoort wordt steeds populairder en is eenvoudig op te pompen bij een tankstation of garage.
HV-ventielHet HV-ventiel (Hollands ventiel) wordt ook wel Dunlopventiel genoemd. Tegenwoordig wordt het Dunlopventiel, gesloten aan het uiteinde met een opening aan de zijkant, nauwelijks meer gebruikt. Gangbaarder is het Blitz-ventiel dat in dezelfde opening past als het Dunlop-ventiel. In het ventiel zit een klein balletje dat met de luchtdruk meebeweegt en zo de opening op het juiste moment vrijhoudt of sluit.
FV-ventielVoor race- of toerfietsen wordt vaak het FV-ventiel (Frans ventiel) gebruikt. Dit ventiel staat ook wel bekend als Belgisch ventiel. Het ventiel heeft een kleinere diameter (ca. 6,5 mm) dan de AV of FV, waardoor hij geschikt is voor smalle velgen. Het terugslagmechanisme van een FV wordt doorgaans geblokkeerd door een moertje dat losgedraaid kan worden. Bij sommige fietspompen is een verloopnippel noodzakelijk om een FV op te kunnen pompen.